keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

who you could recognise by her laughter

Who me?

Olen aivan äärettömän otettu. Aivan kipristelee varpaita, kun on niin mukava olo. Asia tuli ihan yllätyksenä. Minä olen päässyt sarjakuvahahmoksi. Siis jonkun muun Oikeaan sarjakuvaan.

Minulla oli muutama vuosi sitten erittäin lahjakas mangapiirtäjä opiskelijana. Hän ei ollut vain vahva hahmopiirtäjä, vaan erittäin taitava käyttämään sarjakuvan rakennetta tarinan kuljettamiseen. Pitkiä hitaita "Leikkauksia" kun tunnelma vaatii rauhallisuutta ja nopeita kapeita kuvasiivuja kiivaissa toimintahetkissä.

Yritin parhaani mukaan kannustaa häntä eteenpäin omalla alallaan. (Kaikkien mielestä joku "isosilmäisten eläinolioiden sarjakuvapiirtely" ei ollut mitään taitoa vaativaa tai arvokasta, vaan ajanhukkaa mistä opiskelija pitää saada erotettua. Joten toisinaan piti vähän avata ihmisten silmiä sarjakuvataiteelle.) Ja kaikki sujui hienosti. Joitain hänen tekemiään sarjakuvia julkaistiin pokkareina. Taas yksi ihana opiskelija valmistui ja karkasi maailmalle.

Hmm... Valitan tässäkin sarjakuvassa... Mitä se kertoo minusta?

Eilen eräs nykyinen opiskelija, mangapiirtäjän ystävä, laittoi sähköpostia, että käyppäs kurkkaamassa uusinta sarjakuvaa netissä. High schooliin sijoittuva manga kertoo kaksoisveljensä kouluun tulevasta uudesta opiskelijasta. Jonka ryhmänohjaaja sattuu olemaan minun kaimani, tummatukkainen ja samanlaisia ilmeitä omaava. Tosin tietysti paljon söpömpi, sirompi sekä kissankorvainen ja häntäinen.


Sain myöhemmin selville, että kyse ei ollut sattumasta. Exopiskelija-piirtäjä oli pyytänyt nykyopiskelijoilta kuvia minusta ja käyttänyt niitä hahmon kehittämisessä apuna. (Mitä? Onko jollain kuvia minusta jossain. Argh!) Ja kommentoinut minusta mukavia. Tietämättä, että minä välttämättä niitä koskaan tulen näkemään. Sen vilpittömämpää palautetta ei oikeastaan voi saada. sigh.
 
Hii. Olen mangahahmo. Yksi parhaimpia ystäviä oli pikku scifi-lyhärissä avaruusaluksen tietokoneen äänenä. Tämä menee jo lähes samalle nörtti-cooleus tasolle. Olin aivan punastua, kun joku oli tykänny mun hahmosta... "I'm already liking the teacher a lot." Tsih. Alkaako julkisuus vähä nousta päähän? 

 
Öhöm... en kyllä muista sanoneeni ylväästä johtajastamme
mitään muuta kuin kohteliaita ja korrekteja kommentteja... ;)


Kaikki sarjakuvapalat on lainattu Erwililtä. Minulla ei ole niihin mitään oikeutta. En nyt tässä laita tarkempia linkityksiä töihin, koska yritän pitää oman työelämän/opiskelijat ja Eteisen erillään. Netissä kaikki on yhteistä, joten oman vapaa-ajan ja työelämän sekmentointi erilleen on vähän haasteellistä. Jonkinlainen erotus pitää olla. Että saa rauhassa tuulettaa aivoja ilman tarkempaa editointia. Tarpeeksi traumaattista, että vanhemmat joskus käy täällä kurkkimassa kuulumisia... (Työvapaa-vyöhyke. Muuten alkaa miettiä liikaa voiko laittaa valokuvia, jotka ei oo teknisesti täydellisiä tai hyvin photoshopattuja. Niistä saisi kuitenkin kuulla ;)

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei oo totta! Olen niiiin kateellinen, toi on ehkä parasta ikinä ;O)
Ja ihan off-topicina, aloitin Dr Whon 2. kauden eilen eli tohtori vaihtui. Aim in löööövv....

Helinä Laajalahti kirjoitti...

Ihanaa, aivan loistavaa :) Mikaelan sanoihin yhtyen: kateellinen olen minäkin!

Mielikuvittelija kirjoitti...

On kyllä tullut ihan tyytyväisenä virnisteltyä. Kai sitä on joskus töissäkin tehnyt jotain oikein... :)

Kunhan pääsen järkyttävästä työsumasta yli, pitäänee varmaan itsekin taas piirrellä. Miltähän te näyttäisitte piirroshahmoina... hmmm.

Mikaela: ARVASIN! Kymmenes Who on aivan vastustamaton.